Verksamhetsidé

På Lyckans förskola erbjuder vi barn i åldern 1-5 år en pedagogisk verksamhet. Vi arbetar långsiktigt för att vår verksamhet ständigt ska utvecklas och hålla hög kvalité. Målsättningen för vår verksamhet är att sätta barnet i centrum och på sätt lägga grunden för ett livslångt lärande. Verksamheten ska utgå från barnens behov och intressen och det är dessa som ska ligga till grund för utformningen av miljön och planeringen av utbildningen (lpfö.18).

Genom ett temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli mångsidigt och sammanhängande. Inför varje läsår väljer vi ett tema som vi sedan arbetar med under året. Läsåret 2023/2024 är temat ”I böckernas magiska värld”. När vi arbetar med temat har vi valt att dela in barnen i fem grupper, Igelkottarna, Humlorna, Myrorna, Hajarna samt Ugglorna. Grupperna är indelade åldersmässigt. Varje ansvarig pedagog i respektive grupp tar tillvara på barnens egna erfarenheter, behov och det barnen visar intresse för.

För att skapa bästa möjliga förutsättningar för att barnen ska kunna utvecklas rikt och mångsidigt samarbetar vi nära och förtroendefullt med hemmen.

Lyckan blev under hösten 2016 en grön flagg certifierad förskola. Vill ni läsa mer om grön flagg och deras arbete klicka på flaggan nedan.

Dokument